Spis organizacji - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Masz kłopot z przygotowaniem sprawozdania finansowego? Tu znajdziesz instrukcję i przykład. Zobacz >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Stowarzyszenie Teatralne Remus
Kontakt
E-mail
Pokaż
Telefon
22 833 44 20
Telefon
502 121 330
Adres rejestrowy
Ulica
Adama Mickiewicza 72 lok. 32
Kod pocztowy
01-650
Miejscowość
Warszawa
Województwo
mazowieckie
Powiat
Warszawa
Dzielnica
Żoliborz
Dane rejestrowe
Forma prawna
Stowarzyszenie rejestrowe
KRS
0000082212
REGON
01305129500000
NIP
5252221849
Rok powstania
1997
Organizacja pożytku publicznego
Nie
Redakcja ngo.pl nie odpowiada za treść profili organizacji

MISJA STOWARZYSZENIA TEATRALNEGO REMUS

Teatr Remus istnieje od roku 1995, a jako Stowarzyszenie funkcjonuje od X 1997. Naszym celem jest stworzenie profesjonalnego, niezależnego zespołu teatralnego, nastawionego na wieloletnią pracę nad wytworzeniem własnej kultury teatralnej.

W odróżnieniu od teatrów repertuarowych, w centrum naszych zainteresowań, oprócz wystawiania spektakli, leży sposób, w jaki nasz teatr jest obecny w otaczającym nas środowisku społecznym i kulturowym. Interesuje nas wchodzenie w społeczności, w których pracujemy i ważne są dla nas pytania związane z naszym stosunkiem do otaczającej nas rzeczywistości.

Do października 2001 nie posiadaliśmy własnej, stałej siedziby, korzystaliśmy w tym czasie z sal Centrum Sztuki Współczesnej, Teatru Wiejskego Węgajty, Odin Teatret, Teatru Akt oraz Teatru Academia w Warszawie, Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki oraz pomocy lokalnych władz i instytucji kultury poza Warszawą. Teraz pracujemy w dawnym lokalu Teatru Academia przy ul. Targowej 80 w Warszawie.

Między innymi ta "wędrówka" spowodowała, że jednym z głównych nurtów naszej działalności są warsztaty i spotkania z innymi grupami oraz społecznościami lokalnymi, które mają zawsze charakter wymiany. Wymiana, zwana również w środowisku teatralnym barterem, wzmacnia biorących w niej udział partnerów. Dlatego też uważamy, że jest zjawiskiem bardziej wartościowym niż konkurencja, którą wśród uczestników tworzą festiwale teatralne.

Żyjemy w okresie wielkich przemian w polskim społeczeństwie. Wraz z nimi przyszło dążenie do dobrobytu materialnego, które determinuje niemal wszystkie dziedziny życia, z kulturą włącznie. Powoduje to w kulturze dominację modelu biernej konsumpcji. Nas natomiast bardziej interesuje model aktywny, oparty na współudziale odbiorców i dlatego staramy się wykorzystywać nasze spektakle do spotkań o charakterze wymiany.

Z drugiej strony, obserwujemy nadal głęboko zakorzenione post-totalitarne przekonanie o bezwartościowości jednostki i działań, których celem jest indywidualny rozwój człowieka. To oznacza, że kiedy pojawia się jednostka, lub grupa ludzi, której celem jest samorealizacja, znajduje się ona tym samym na marginesie społeczeństwa. Interesują nas możliwości tworzenia "struktur poziomych" tego marginesu, wymiana z innymi "pływającymi wyspami" tego archipelagu.

Takimi wyspami są dla nas wszystkie niekomercyjne i niezależne działania w sferze kultury, podejmowane z autentycznej potrzeby jednostek czy niewielkich grup społecznych. Dla nas wolność jednostki manifestuje się przede wszystkim poprzez świadomość, że obywatel wolnego kraju ma prawo do samorealizacji. Dlatego też włączamy się w pro-demokratyczny nurt lokalnej działalności organizacji pozarządowych.

Nazwa "Remus" pochodzi od imienia jednego z bohaterów literatury kaszubskiej. Remus był wędrownym sprzedawcą książek: i jarmarcznych, i religijnych, i zakazanych. Miał wizje: świat, który postrzegał, zaludniony był przez starożytne bóstwa, dawnych bohaterów, zaklęte królewny i upiory. Był niemal niemową, mógł więc udowadniać istnienie świata, w który wierzył i realizować swój etos wyłącznie poprzez działanie.

Prowadzone działania

  1. Długofalowy program animacji kultury w zmarginalizowanej spoleczności Dzielnicy Praga Polnoc w Warszawie. Jego celem jest pogłębienie efektów naszej dotychczasowej współpracy z lokalną społecznością, która rozpoczęła się od pracy z dziećmi i wyjścia do nich na podwórka i na ulice dzielnicy, następnie polegała na stopniowym wciąganiu dorosłych - poprzez akcje teatralne w ramach projektu „Ulica 1001 baśni", np. na ul. Strzeleckiej 44, czy finałowy piknik projektu „Kobierce II", w którym wzięło udział około 200 osób, a także poprzez teatralizowane działania promocyjne, polegające na roznoszeniu ulotek i zaproszeń na organizowane przez nas wydarzenia w bezpośredniej okolicy teatru, przez parady aktorów w kostiumach i z instrumentami. W tej chwili, po dwóch latach skutecznych lokalnych działań animacyjnych, udało nam się doprowadzić do sytuacji, w której przedstawiciele zmarginalizowanej części lokalnego środowiska znają i akceptują nasz teatr do tego stopnia, że zaczęli pojawiać się na wydarzeniach organizowanych przez nas na sali. Przykładem może być Barter Finałowy w ramach projektu „WINDS - międzynarodowe warsztaty teatralnych technik animacji kultury", realizowanego w listopadzie ubiegłego roku, który zgromadził około stuosobową lokalną widownię.

Z badań prowadzonych przez Instytut Etnologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz naszych rozmów z innymi artystami pracującymi na Pradze Północ wynika, że jest to sytuacja bezprecedensowa, gdyż lokalni mieszkańcy nie biorą udziału w imprezach artystycznych organizowanych przez praskich artystów, zwłaszcza w imprezach odbywających się nie w plenerze, lecz na terenie pracowni, studiów i sal teatralnych, pomimo wielu wysiłków czynionych w tym kierunku.

Po zakończeniu projektow aniamcyjnych planowanych na lato 2007 ("Kobierce Trzy Podwórka" i "Jastrzębie"), kolejnym etapem programu będzie zaproszenie lokalnych widzów do udziału w przedsięwzięciu artystycznym, jakim będzie planowany na grudzień br spektakl teatralny pod roboczym tytułem „Projekt Wyspiański".

  1. Podwórka pełne teatru - praca warsztatowa z grupą dzieci, które pragną rozwijać nabyte latem umiejętności teatralne i kuglarskie, a także pobudzić wyobraźnię teatralną, wprowadzając pracę nad plastyczną stroną postaci, które kreują (tworzenie własnych masek, rekwizytów, elementów kostiumów) oraz naukę gry na instrumentach perkusyjnych; jednocześnie chcemy rozszerzyć ją o nowych uczestników. Warsztaty odbywają się w czasie roku szkolnego, w trybie zajęć popołudniowych i weekendowych.

  2. Bez Twarzy - Projekt jest wynikiem pilotażowych działań poczynionych w ramach projektu „Winds - międzynarodowe warsztaty teatralnych technik animacji kultury", realizowanego na jesieni 2006 r.
    Na prośbę Polskiej Akcji Humanitarnej w ramach projektu „Winds" członkowie Stowarzyszenia Teatralnego Remus odbyli szereg spotkań z mieszkańcami ośrodka dla uchodźców w Lininie pod Warszawą oraz doprowadzili do międzynarodowej wymiany kulturowej pomiędzy uczestnikami projektu „Winds“ (zespołami teatralnymi z Danii, Finlandii, Białorusi i Mołdawii) a mieszkańcami ośrodka.

Poprzez te działania udało się przełamać kilka stereotypów pokutujących w pracy z uchodźcami: wyłoniła się „starszyzna" obozowej społeczności, co świadczy o większej niż się spodziewano integracji mieszkańców; na występ - zamiast oczekiwanych kilkudziesięciu osób - przyszło około 200 mieszkańców obozu; wbrew oczekiwaniom do występu i wieńczących go wspólnych tańców dołączyli dorośli mieszkańcy, a także udało się przełamać kilka barier kulturowych (w działaniach projektu brali udział zarówno mężczyźni, jak i kobiety, dzieci i dorośli, społeczność czeczeńska z akceptacją przyjęła wykonanie pieśni gruzińskiej pomimo konfliktów pomiędzy kaukaskimi narodami). Pozwala to przypuszczać, że wykorzystanie działań w sferze kultury w projektach dotyczących problematyki integracji uchodźców może przynieść rezultaty, których nie udaje się osiągnąć innymi metodami.

Niniejszy projekt polega na rozwinięciu pracy muzycznej, plastycznej oraz z tańcem tradycyjnym w ramach 24 spotkań animatorów ze Stowarzyszenia Teatralnego Remus z mieszkańcami ośrodka, którzy okazali zainteresowanie taką pracą, we współpracy z zespołem tańca tradycyjnego, istniejącym przy ośrodku dla uchodźców czeczeńskich na Bielanach. W ramach tych spotkań przygotowany zostanie materiał artystyczny (pieśni, tańce, muzyka) w wykonaniu artystów - amatorów spośród społeczności ośrodka oraz animatorów ze Stowarzyszenia Teatralnego Remus, jak też kostiumy do pokazów tradycyjnego tańca. W projekcie wezmą udział zarówno kobiety jak i mężczyźni, oraz dzieci.

Podczas spotkań i warsztatów tanecznych i muzycznych, na sali będzie pracowało również dwóch fotografów, których zadaniem będzie przygotowanie materiału ikonograficznego do wystawy - zdjęć sylwetek w tańcu, oraz zbliżeń dłoni oraz nóg tancerzy i muzyków. Tytuł projektu oraz samej wystawy - „Bez twarzy“ został zainspirowany zakazem publikacji jakichkolwiek zdjęć uchodźców bez ich zgody i nawiązuje do anonimowości uchodźcy wobec przepisów prawnych, społeczeństw krajów, które są celem ich wędrówki oraz wydarzeń, które zmusiły ich do opuszczenia własnego kraju.

Wystawa w ramach projektu zostanie zaprezentowana w obozach dla uchodźców, w sali Stowarzyszenia Teatralnego Remus oraz w ramach obchodów Dnia Uchodźcy. Będzie to wystawa plenerowa, w której fotografie będą pokazywane jako slajdy z rzutnika, na rozpiętych pomiędzy drzewami i elementami architektonicznymi dziedzińca ekranach oraz chustach.
Prezentacji wystawy będą towarzyszyć pokazy na żywo czeczeńskiej muzyki oraz tańców tradycyjnych.

  1. "Jedno Echo" - projekt muzyczny, łączący twórcze spotkanie artystów reprezentujących różne tradycje i techniki wokalne, prezentację ich wspólnej pracy w formie koncertów z otwartymi warsztatami dla młodzieży i dorosłych. Większość działań projektu odbędzie się w postindutrialnej przestrzeni zlokalizowanej na Pradze Północ: w budynku będącym dawniej magazynem przechowywania mebli, a obecnie będącym siedzibą pracowni plastycznych oraz Teatru Remus, w dawnej piekarni przy ul. 11 Listopada i w nieczynnej fabrce u zbiegu ulic Strzeleckiej i Szwedzkiej.

Reklama

Obszary działań i ich odbiorcy

Obszary działań
muzyka
teatr
animacja społeczno-kulturalna
edukacja kulturalna
działalność na rzecz integracji europejskiej
Reklama
Redakcja ngo.pl nie odpowiada za treść profili organizacji
Numer konta organizacji:
Sugerowany tytuł przelewu:
Darowizna na cele statutowe
Darowiznę możesz odliczyć od podatku! Dowiedz się więcej